Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Na ogół uważa się, że światopogląd naukowców i naukowczyń nie powinien mieć wpływu na wyniki ich badań. Przykłady z historii pokazują, że wpływ światopoglądów na naukę był często negatywny: radzieccy badacze i badaczki przeczyli ogólnie przyjętym teoriom dziedziczenia czy podziału komórkowego, ponieważ nie zgadzały się one z materialistyczno-dialektyczną wizją świata, a w krajach posiadających zamorskie kolonie powstawały teorie rasistowskie usprawiedliwiające przejmowanie ziemi i owoców pracy Afrykanów. Czy jednak całkowite zawieszenie światopoglądu jest możliwe? I czy aby na pewno byłoby ono korzystne? Można argumentować, że różnorodność światopoglądów naukowców i naukowczyń wzbogaca naukę i pozwala otworzyć nowe perspektywy badawcze. Na infografice przyjrzymy się dokładniej zarówno pozytywnemu, jak i negatywnemu wpływowi światopoglądów na naukę.
Skorzystaj z narzędzi do przybliżania i oddalania grafu: