Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Potoczne wyobrażenie na temat procesu naukowego przedstawia go jako działanie proste, stopniowe i algorytmiczne. Naukowiec utożsamiany jest z wyidealizowaną postacią, która w procesie badawczym przeprowadza działania zgodnie z odgórnie wyznaczonym planem. W rzeczywistości naukowcy nie do końca są przekonani, co do słuszności wykonywanych badań oraz kierunku, w którym zmierza proces badawczy. Niejednokrotnie badania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów i zataczają krąg, z którego wyjście wydaje się niemal niemożliwe. Nie jest to wynikiem błędu, lecz cechą procesu naukowego, na który składa się wiele czynników, między innymi: oczekiwania społeczne (pociągające za sobą finansowania pewnych badań, a ignorowanie innych); przypadkowe odkrycia (np. kosmiczne promieniowanie tła odkryto, kiedy szukano przyczyn zakłóceń w telefonii komórkowej), czy ograniczenia technologiczne. Co więcej, nawet rzetelne stosowanie metody naukowej może sprawić, że wyniki okażą się bezwartościowe. Działa to również w drugą stronę - można dojść do prawidłowych wyników przy błędach w metodologii (np. pierwsze potwierdzenia eksperymentalne ogólnej teorii względności). Słowem, proces naukowy cechuje pewna doza nieprzewidywalności, która nie jest uwzględniona w potocznym, tradycyjnym myśleniu o nauce. Wpływy zewnętrzne mają zdecydowanie większy wpływ na naukę, niż zwykło się sądzić. Zgodnie z zasadą naczyń powiązanych można przyjąć, że również Ty, poprzez swoje decyzje i działania, pośrednio przyczyniasz się do poszerzania wiedzy o świecie.
Skorzystaj z narzędzi do przybliżania i oddalania grafu: