Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Często się słyszy, że cechą charakterystyczną wiedzy naukowej jest jej obiektywność. Czy jednak zastanawiamy się, czym ta obiektywność jest? Przeważnie rozumiemy ją jako wolność od osobistych opinii czy emocji, ale filozofia kładzie też akcent na „obiekt” w słowie „obiektywność”: poznanie obiektywne to takie, którego obiekt (przedmiot) przedstawia się nam bezpośrednio.
Ale co to może w ogóle znaczyć, że poznanie jest bezpośrednie albo pośrednie? Jeśli używasz lunety, aby coś poznać, narzędzie pośredniczy w poznawaniu. Gdy polegasz na wynikach cudzych badań, aby zaprojektować swoje, pośrednikami są inne osoby i stosowane przez nie metody. Poniższa mapa argumentacji naprowadzi Cię na trop i przybliży bardziej trafne pojęcie na określenie wiedzy naukowej: intersubiektywność.
Skorzystaj z narzędzi do przybliżania i oddalania grafu: