Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Chcemy tworzyć przestrzeń do dialogu pomiędzy różnymi poglądami dotyczącymi nauki. Jeśli masz pomysł na temat do wspólnej pracy, prześlij go nam!
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich powyższych danych osobowych przez Fundację Optimum Pareto z siedzibą w Krakowie w celu przesyłania mi powiadomień oraz informuję, że zapoznałem się z Polityką Prywatności i ją akceptuje.
Istnieje powszechne przekonanie, że tym, co wyróżnia wiedzę naukową od potocznej - jest operowanie na faktach. To znaczy przekonanie, że wiedza naukowa opiera się na prawdziwych stanach rzeczy. Równie powszechna jest podział na poglądy i fakty. Do dziedziny poglądów zaliczałyby się wszelkie ułomne założenia - lepiej lub gorzej uzasadnione, natomiast pewne i obiektywne fakty byłyby tym, co wyróżniałoby naukę. Są jednak podstawy filozoficzne wystarczające, by kwestionować to założenie. Jednym z filozofów, który podważał to założenie był Alan Chalmers. W pierwszym rozdziale swojej książki “What is this thing called science”, problematyzuje on popularne przekonanie dotyczące związku nauki i faktów. Po pierwsze - można postawić pytanie, czy słowo “fakt” odnosi się do rzeczywistości i obecnych w nim stanów rzeczy, czy też jest zawarty w języku i mówi o zdaniach? Prawdziwych zdaniach dotyczących rzeczywistości? Po drugie - czy możliwy jest bezpośredni dostęp do faktów, rozumianych jako stany rzeczy bez uprzedniego zapośredniczenia w teorii? Chalmers odpowie, że fakty dotyczą zjawisk językowych, tzn. że “fakty” to zdania w języku, które jako takie, zawsze z konieczności są ugruntowane w pewnej teorii, i zakwestionuje możliwość obiektywnego (lub raczej naiwnego) odniesienia się do rzeczywistości, np: takiego, któremu nie pośredniczy żadna teoria.
Skorzystaj z narzędzi do przybliżania i oddalania grafu: